hooggepolijst roestvrijstaal
0,67 x 0,72 x 2,01 m.
beeldentuin LUMC
foto Friso Keuris
Gerealiseerd in samenwerking met Kamp en Van Gulik and Schmees Art in Pirna (Duitsland)
Het ontwerp van Pendulum (III) is zowel gebaseerd op een lijntekening van een mens als naar enzymstructuren.
Pendulum (III) heeft als sculptuur letterlijk de maat van een mens, en moet de indruk geven van een schrijdende figuur, als een glooiende, 3-dimensionaale pastiche op Nu descendant un escalier no 2 (1912) van Marcel Duchamp.
Daarnaast verwijst Pendulum (III) naar moleculaire structuren, enzymstructuren of eiwitstructuren (zie bijgesloten afbeeldingen). Voor de studie van virussen en hun eigenschappen is fundamentele en klinische kennis van deze structuren essentieel. Eiwitten spelen een belangrijke rol in de vele complexe processen in het menselijk lichaam. Deze structuren zijn op een lichte, speelse en associatieve manier gebruikt in het ontwerp van Pendulum (III).
Wat mij vooral aansprak in de weergave van deze structuren is de gesuggereerde dynamiek en beweging. Als beeldhouwer ben ik sowieso geïnteresseerd in de invloed van zwaartekracht en de manier waarop een beeld ‘in balans’ is. Pendulum (III) lijkt - als stilleven - de zwaartekracht te tarten in een luchtige, beweeglijk en energieke atmosfeer en zo een evenwichtstoestand tussen tegengestelde krachten of een staat van evenwicht te visualiseren.
Deze ‘balans’ zou je kunnen lezen als een abstract principe maar ook overdrachtelijk. Evenwicht kan zo ook een intellectuele of emotionele betekenis hebben.